Vegetabilske olier

Opdateret: 6. maj 2019


Må man bruge dem til stegning? Hvilke smager godt? Hvad er de gavnlige effekter? Er der noget man skal være opmærksom på? Gode fedtstoffer er livsnødvendige for vores organisme. Vi bruger dem til at opbygge cellemembraner, til myelinskeder, der ligger om vores nerver og har blandt andet stor betydning hjernens nerveimpulser. Omega 3 og 6 er fedtsyrer vi biologisk ikke kan danne selv, men som kroppen har brug for for at fungere. Vi kalder dem essentielle fedtsyrer og de skal tilføres gennem kosten.


Jeg har lavet en lille nice-to-know guide over nogle af de olier jeg bruger og hvad de især er gode til.


Kokosolie

Vi lægger ud med den kære omdiskuterede kokosolie. Jeg bruger aldrig andet til at stege i. Diskussionen om sundhedsværdien af kokosolie går på, at mættede fedtsyrer er usunde. Punktum. Og kokosolie består af 90% mættede fedtsyrer. Heldigvis er verden ikke så sort/hvid, og der er ingen grund til at gå i panik, hvis du, ligesom mig, indtager relativt store mængder på daglig basis. Man kan nemlig ikke bare sætte lighedstegn mellem mættede fedtsyre, der findes i eksempelvis bacon og det, vi finder i kokosolie, som består af mellemkædede fedtsyrer, der hurtigere omsættes til energi sammenlignet med langkædede fedtsyrer.



Olivenolie

Good old. Olivenolie er smækfyldt med antioxidanter og tilhører gruppen af enkeltumættede fedtsyrer, der bl.a. hæmmer LDL-kolesterol i blodet samtidig med, at det bidrager til at kontrollere insulinniveauet i blodet. Et studie offentliggjort i "New England Journal of Medicine" viser, at hvis man spiser mere end 4 spiseskefulde olivenolie om dagen, kan man forebygge hjertesygdomme og -anfald. What's not to like? Olivenolie smager i det hele taget bare lækkert, og jeg pøser det gladeligt i alt!



Kæmpenatlysolie

Rig på gammalinolensyre (GLA). Kroppen bruger bl.a. GLA til at danne prostaglandiner, som er naturlige hormonlignende stoffer. Det gør kæmpenatlysolien ideel til at hjælpe med at opretholde den hormonelle balance. Den er derfor gavnlig for kvinder med forskellige hormonelle ubalancer såsom PMS og hårtab samt kvinder i overgangsalderen. Af samme grund er den også fantastisk til eksem, akne og hudproblemer, der er hormonelt betingede.

Som en tilføjelse har borago, lægehjulkroneolie et endnu højere indhold af GLA. Det er dog en smule sværere og dyrere at få i større mængder end f.eks. kæmpenatlysolien



Hørfrøolie

En antiinflamatorisk olie, med et omega 3-indhold, der ligger helt oppe på 50-60%. Med vegetabilske olier er det ikke muligt at få en ren omega 3 (ud over alge-olierne, der fåes som kosttilskud), men hørfrøolie dækker vores omega 3-behov langt hen af vejen. Omega 3 er enormt antiinflamatorisk, og det gælder også hørfrøolien, fordi den har så højt et indhold af omega 3, sammenlignet med omega 6.



Hampefrøolie

Ikke at forveksle med cannabisolie.

Olien kan have en lidt bitter smag, men jeg synes den er udmærket i en smoothie eller andet, hvor smagen camoufleres lidt. Hampefrøolie har, ligesom hørfrøolien, et højt indhold af omega-3 fedtsyrer, mens den er lavere på omega-6. Fordelingen ligger omrking 3:1.

Flere studier har vist, at olien har en gavnlig virkning på eksem, herunder især børneeksem.

Jeg vil for en god ordens skyld lige nævne, at hampefrøolien indeholder hverken THC, som er det aktive stof med euforiserende virkning eller CBD. Det skyldes kort og godt, at hampefrøolien udvindes af hampplantens frø, mens de andre virksomme stoffer udvindes af selve planten.



Stegning

Som udgangspunkt steger jeg ikke i planteolier, fordi de ofte har et højt indhold af flerumættede fedtsyrer, som nemt oxiderer, hvis de opvarmes for meget. Olivenolie bruger jeg til stegning, hvis noget kun skal svitses let. Grunden til det er, at olivenolie har et højt indhold af monoumættede fedtsyrer, og derfor kan klare højere temperaturer end de olier med et højt indhold af flerumættede fedtsyrer.


Jeg steger primært i kokosolie, der som nævnt består af mættede mellemkædede fedtsyrer og som kan klare høje stege-temperaturer.


Uraffineret kokosolie er aldrig smagsneutral, og hvis jeg skal lave mad og ikke lige har lyst til (den eller udmærkede) kokossmag, steger jeg i god gammeldags (kærnet!) smør. Her er det vigtigt at understrege, at jeg ikke mener smørbare blandingsprodukter som eks. kærgården, men rigtig smør.



Et lille afsluttende tip

Når du køber planteolier, så er en god tommelfingerregel at gå efter en, der er økologisk, uraffineret, koldpresset og på glas. Min erfaring er, at man så aldrig går helt galt i byen, selvom det til tider kan være en jungle.


11 visninger

© 2023 by Name of Site. Proudly created with Wix.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now