Den nemmeste hokkaidosuppe til kolde efterårsaftener

Opdateret: 6. maj 2019



Jeg er stor fan af sund og vigtigst af alt NEM mad!

Hverken min kæreste eller jeg ynder at stå flere timer i køkkenet, og maden vi spiser er sjældent hverken kælet for eller langtidstilberedt. Funktionelt er nok det ord, der beskriver den mad, der bliver lavet i vores køkken. Det skal være nemt og det skal være sundt, og så skal det ikke tage særlig lang tid at forberede eller at lave.


En ret som hokkaidosuppen opfylder alle disse kriterier og indeholder oven i købet ret få ingredienser. Derud over er hokkaido ret billigt som ekstra bonus. My favourite kind of food!


Efteråret er højsæson for græskar. Min favorit er klart hokkaido, fordi det giver en super cremet konsistens, men i virkeligheden kan du bruge alle typer græskar. Butikkerne bugner med græskar til næsten ingen penge, så hvis du er til smagen af græskar, synes jeg bare du skal springe ud i det, for ud over at være lækkert, har det super mange sundhedsmæssige fordele.


Græskar er nemlig smækfyldt med vitaminer, mineraler og kostfibre.

Blandt andet har det et højt indhold af B- og C-, E- og K-vitamin samt kalium og calcium. Derud over er det også en god kilde til folat, som er den aktive form af folsyre, der er vigtig for vores celledelingsproces.


Når du spiser græskar får du også en rigtig god kilde til beta-caroten, der er forstadiet til a-vitamin og som blandt andet er det stof, der også gør gulerødder orange. Beta caroten er en fantastisk antioxidant og beskytter vores celler mod oxidativt stress, så du kan rolig spise løs af supermarkedernes (øko) græskar. Hvis ikke for smagen, så for alle de sundhedsmæssige benefits!


Opskrift på hokkaidosuppe: 3-4 pers.


Det skal du bruge:

1 hokkaidogræskar

2 løg

2 fed hvidløg

2 dl. plantemælk (Jeg bruger havremælk, for at få en mere cremet konsistens)

1 l. vand

Boulion

Salt, peber

Noget til at stege i, kokosolie, ghee, smør etc.

Topping: Græskarkerner (stegt i olivenolie)

Evt. kan du spice suppen op med chili eller kanel.

+

En gryde

En blender (eller stavblender)


Det skal du gøre:

  • Udhul hokkaido og skær i tern. Fjern kerner fra frugtkødet og hak det


  • Snit og steg løg og hvidløg til de er gennemsigtige. Brug en stor gryde, som du kan koge suppen i


  • Mens du steger hokkaidoen i 5 min., kan du koge 1 l vand og opløse boulionen i


  • Hæld boulionen over hokkaidoen og løgene og lad det simre i ca. 25 min., indtil græskarkødet er mørt


  • Tilsæt evt. plantemælk og krydderier (kanel, chili, hvad du godt kan lide!)


  • Kog op


  • Blend. Jeg bruger en stavblender, men enhver blender will do


  • Steg græskarkerner i olivenolie og tilsæt salt og drys ovenpå suppen


Super nemt og super lækkert!

6 visninger

© 2023 by Name of Site. Proudly created with Wix.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now