Pollensæsonen er upon us

Opdateret: 16. maj 2019

Og hvis man som mig er den heldige vinder af en god gang pollenallergi, der kaster sin lange støvede skygge over sommeren, så kan det være en god idé at læse med her.


Du kender sikkert følelsen af, at vågne op en morgen og tænke, at du nok har pådraget dig en forkølelse natten over. En mistænkelig træthed, der ikke forsvinder uanset, hvor meget du sover. En lyst til at rive dine øjne ud, bare så du kan klø dem. Eller den gode gamle kløen bagerst i ganen.


Det er maj og høfeberen is here.


Jeg udviklede pollenallergi da jeg var i de tidlige teenageår, men har faktisk ikke døjet med det før. Dengang og især op gennem gymnasieårene var det rigtig slemt og antihistaminer var en fast bestanddel i min taske hver sommer.


Efter jeg begyndte at interessere mig for naturlig behandling er det lykkedes mig at slippe af med en stor del af symptomerne, men indtil videre har jeg stadig en brøkdel, der hver juli gladeligt vender tilbage med en lille kløe i øjet og en lille løbende næse.


Det er vigtigt for mig lige at nævne, at der kan være mange grunde til, at vores immunforsvar råber vagt i gevær og giver os de reaktioner på pollen som vi oplever. Der er altid en grundlæggende årsag til det, og det er ikke en “fejl” i vores immunsystem. Ofte hænger allergi sammen med andre tilstande i kroppen og det er altid vigtigt at lytte efter de signaler kroppen giver os og for at komme til bunds i problemet kan det være nødvendigt med en udredende behandling.


Når det så er sagt, er der mange ting man kan gøre for at støtte systemet, både forebyggende og akut.


Groft sagt skal man primært fokusere på to områder:

1. Immunforsvar

2. Slimhinder



Forebyggende tilskud


Gode olier til slimhinderne

En god omega 3 fiskeolie er altid godt som basis, men også gode planteolier med et stort indhold af omega 3. Læs mere om hvilke her. Tag olien som morgenshot, i smoothies, i salaten, you name it. Der skal ikke spares på det!


A-vitamin

Virker opbyggende på slimhinderne. A-vitamin findes naturligt i bl.a. gulerødder, tomater, mørkegrønne og gule grøntsager, så spis gerne løs af dem! Jeg vil dog også anbefale at tage det som et kosttilskud, hvis man er meget ramt. Her får man nemlig en markant højere dosis.

Note: Tag dog ikke ekstra tilskud af a-vitamin, hvis du er gravid.


C-vitamin

Ud over at være en kæmpe antioxidant er c-vitamin et naturligt antihistamin. Man skal op i nogle ret høje doser for at få optimal effekt.

Jeg tager gerne 2000-3000mg. om dagen i pollensæsonen.


Probiotika

Vores tarmflora har en enormt stor indflydelse på vores immunforsvar. Derfor er det alfa omega, at du får styr på tarmen, hvis du har høfeber.

Note: Hvis du lider af pollenallergi kan det være, at du skal holde igen med fermenterede fødevarer. På grund af deres høje indhold af histamin kan man risikere at forstærke de symptomer vi oplever i pollensæsonen (det samme gælder ved alle andre allergier).


Immunstyrkende urter

Ecinacia/rød solhat

Perilla

Urtepencil



Akutte tilskud

De forebyggende midler kan selvfølgelig også bruges akut. Alt, der har en antiinflamatorisk, slimhindeopbyggende eller immunstyrkende virkning kan i princippet bruges akut. Der er dog lavet nogle specifikke homøopatiske produkter, som jeg har rigtig god erfaring med og dem vil jeg lige nævne kort:


Luffeel næsespray

En homøopatisk næsespray, der ud over at lindre symptomer og understøtte kroppens egen funktion, er bivirkningsfri og ødelægger altså ikke næsens og svælgets slimhinder som andre håndkøbs-næsesprays.

Luffeel tabletter kan tages forebyggende ca. 6-8 uger før pollensæsonen.


Høron

Homøopatiske dråber fra allergica, der både kan tages forebyggende, men også akut.


Occuloheel (Fra Heel) eller mucokehl (Fra Sanum)

Homøopatiske øjendråber, der modvirker kløende og røde øjne og fornemmelsen af “sand” i øjnene.


Reducér travlhed

Stresshormonerne har påvirkning på vores nervesystem, vores krops restitueringsevne i forhold til opbygning og reparation af væv, immunforsvar og meget andet. Derfor har det selvfølgelig også en påvirkning på vores resistens i forhold til pollen. Især, hvis vi allerede er ramt af høfeber. Mange vil nikke genkendende til, at de er særligt påvirkede af allergien i eksamensperioder, perioder med spidsbelastninger på job eller andet. Somme tider må vi stå det igennem, men så sørge for at trække stikket mere eller mindre efterfølgende og i det mindste forsøge at få sovet tilstrækkeligt mens det står på.





Allergi-fremmende og allergi-hæmmende kost

Det er altid godt at have nogle akutmidler, hvis symptomerne bliver virkelig slemme. Men der er ingen grund til at gå ned og rippe hele den lokale helsekost. Langt hen ad vejen kan høfeber lindres via livsstilen og kosten.


Høfeber skal ligesom andre allergier ses som en form for inflammation. Inflammation feeder af sukker, hvidt brød/pasta, kød (især svin), stress, mangel på motion og iltning af blodet, alkohol, kaffe osv. Ved at skære ned på inflammationsfremmende fødevarer er du allerede nået et langt stykke af vejen.


Spis masser af grove grøntsager og frisk frugt. Nogle vil dog have bedre effekt af at skære frugten ud af kosten - der må man prøve sig frem og se, hvad der fungerer bedst. Sørg for at få masser af gode olier med et højt indhold af omega 3.


I år har jeg, modsat de andre år, skåret helt ind til benet og udelukket sukker i 3 måneder (7-9-13, lad os nu se, hvordan det går) inden uge 28, hvor symptomerne for alvor plejer at ramme mig. Så jeg er spændt på, om 2019 bliver året, hvor jeg endelig slipper for at gå rundt med små opsvulmede øjne og en rød kløende næse.


Wish me luck!


© 2023 by Name of Site. Proudly created with Wix.com

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now